Medeor Clinics - Ortopedie Ostrov
orto-centrum@seznam.cz
U Nemocnice 1161, 363 01 Ostrov, ČR

Operace tenisového lokte

Epikondylitida radiální neboli laterální  - tenisový loket

Epikondylitida ulnární neboli mediální  - oštěpařský neboli golfový loket

Epikondylitida radiální je inzerční tendinóza (degenerativní změny šlach) počátku natahovačů zápěstí a prstů na zevním epikondylu pažní kosti. Patologický proces postihuje počátek krátkého zevního natahovače zápěstí a někdy též zároveň společného natahovače prstů. Postihuje vedle hráčů tenisu, squashe, badmintonu, stolního tenisu i jedince, kteří v zaměstnání vykonávají opakované jednostranné pohyby, jako jsou montéři, instalatéři, elektrikáři atd.

Epikondylitida ulnární je degenerace počátku pronačního oblého svalu a zevního ohybače zápěstí na vnitřním epikondylu pažní kosti. Postihuje nejen oštěpaře a golfisty, ale i hráče baseballu a sportovce jiných disciplín a pacienty vykonávající v zaměstnání aktivity spojené s valgozním (vbočujícím) násilím v lokti.

Během operace pacient leží klidně v poloze na zádech. Po počáteční přípravě operačního pole přistupujeme k vlastní operaci. Celková doba výkonu činí cca 15 minut. Operační zákrok se provádí v celkové či lokální anestezii. Operační řez o délce cca 5-7 cm je veden v oblasti zevní nebo vnitřní strany lokte, kde se chirurgicky uvolní / přeříznou / jen počátky poškozených šlach svalů upínajících se na epikondyl pažní kosti – Hohmannova operace . Při radiální epikondylitidě se někdy provádí i revize skloubení pažní kosti a vřetenní kosti, kde se odstraní zbujelá výchlipka kloubního pouzdra – Boydova operace. Principem těchto výkonů je zmírnění bolestí postiženého lokte.

Po operaci pokračuje hospitalizace na ortopedickém oddělení. Základní pooperační péče spočívá v tlumení bolestí a vlastní péči o operační ránu. Den po operaci se eventuelně přiloží sádrová dlaha od prstů až k rameni a to v pravém úhlu lokte na cca 7-14dnů.  Horní končetina je zavěšena na trojcípém šátku.

Možné komplikace:

Žádný lékař ani pracoviště Vám nemůže garantovat nekomplikovaný průběh operace a pooperační rekonvalescence. Komplikace během operace a po ní se v určitém, i když velmi malém, procentu vyskytují a je tedy nutné, abyste si těchto možných komplikací byl(a) vědom(a). Lze říci, že pravděpodobnost výskytu komplikace je přímo úměrná přítomnosti rizikových faktorů. Těmi mohou být pokročilý vek, přítomnost dalších onemocnění (diabetes mellitus, ateroskleróza, onemocnění srdce a plic atd.), nesprávná životospráva (obezita, kouření) a větší rozsah operačního výkonu. Vyšší riziko komplikací mají samozřejmě pacienti, nedodržující pokyny lékaře.

Mezi všeobecné komplikace, hrozící obecně při jakékoliv operaci, patří krvácení během operace a po ní, infekce, roztržení operační rány, prodloužené hojení rány, tvorba hypertrofických až keloidních jizev, alergická reakce na desinfekci, použitá léčiva nebo na šicí a obvazový materiál. Při vážných komplikacích muže být nutná opakovaná operace.